Pneumatiky

lacná Pneumatika

Styk pneumatiky s vozovkou zabezpečuje plášť. Plášť predstavuje pružnú vonkajšiu časť pneumatiky, ktorý svojou pätkovou časťou dosadá na ráfik. Na uchytenie plášťa slúži jednodielny alebo viacdielny prstenec, odborne nazývaný ráfik. Ten prenáša brzdiacu silu medzi nosnou časťou kolesa a pätkou plášťa. Uzavretý tenkostenný gumový prstenec , ktorý slúži na udržanie požadovaného tlaku vzduchu v pneumatike sa nazýva duša. Pneumatika sa na potrebný tlak nahusťuje alebo sa z nej vzduch vypúšťa pomocou ventilu.

Niekoľko rokov dozadu sa vo vnútri každej pneumatiky nachádzala duša. Dnes sa už vyrábajú vo väčšine len bezdušové pneumatiky. Funkciu duše v nich nahrádza tzv. vnútorná guma, teda hrubšia gumová vrstva na vnútornom povrchu plášťa, ktorá má len malú priepustnosť plynov.

Doposiaľ sa žiadnemu výrobcovi pneumatík nepodarilo vyrobiť pneumatiku, ktorá by mala nekonečnú životnosť. Každá pneumatika sa po určitom čase opotrebuje, a je potrebné ju vymeniť za novú. Typickým príkladom viditeľnej chyby na pneumatike je jednosmerné opotrebovanie bežnej plochy pneumatiky. Táto chyba sa v prevádzke prejaví veľmi nízkym kilometrovým výkonom na prednej náprave vozidla, rýchlym a nerovnomerným opotrebovaním bežnej plochy pneumatiky. Príčinou vzniku tejto chyby sú veľké vôle v uložení kolesa, nesprávne nastavenie geometrie nápravy, či poškodené a nefunkčné tlmiče. Vzniku tejto chyby na pneumatikách však môže každý vodič vopred zabrániť pravidelnou kontrolou uloženia kolesa a závesu kolesa, kontrolou chybných systémov vozidla a kontrolou správnych nastavení geometrie náprav vozidla.

Menu

Pneu eshopy