Vstup do eshopu s naj pneumatikami

Pneumatiky

lacná Pneumatika

Pneumatiky hrajú v našom živote dosť zásadnú úlohu. Mnohí ľudia to tak nevnímajú, nebyť týchto výrobkov z gumy by sme však nemohli používať autá, motorky, lietadlá a ďalšie dopravné prostriedky. Pneumatiky sú vyrobené z gumy. Tajomstvo ich výroby je však omnoho zložitejšie.

Niečo z histórie

Ako prvý sa pokúšal založiť gumárenský priemysel v roku 1839 americký priemyselník Charles Goodyear. Goodyear a jeho tím sa pokúšali o rôzne pokusy, predovšetkým s kaučukom, skutočný rozvoj však prišiel až neskôr. Ako prvý patentoval pneumatiku v roku 1845 Angličan Robert Thompson. S tým súvisel aj veľký rozmach gumárenského priemyslu. Túto prvú pneumatiku tvorila hadica s pogumovaného textilu, okolo nej bolo kožené puzdro a bola priskrutkovaná ku drevenému kolesu. Táto Thompsonova pneumatika sa však nedočkala väčšieho komerčného úspechu. Praktického využitia sa dočkal Thompsonov objav až v roku 1888, keď vzhľadovo podobnú pneumatiku, tento krát však už určenú pre bicykle, patentoval John Dunlop. Podľa Johna Dunlopa sa v súčasnosti nazýva aj úspešná anglická značka pneumatík Dunlop. Potom s čoraz častejším používaním automobilov vzrastal aj záujem o pneumatiky.

Čo je to vlastne pneumatika?

Pneumatika je pružná, vzduchom plnená súčasť automobilov a dopravných prostriedkov. Zvyčajne má tvar toroidu a býva nasadená na vonkajšom obvode kolesa. Hlavná funkcia najlacnejšie pneumatiky je tá, že zaisťuje prenos síl medzi vozovkou a kolesom. Takisto funguje ako prvotné odpruženie. V mnohých pneumatikách sa nachádza v strede duša pneumatiky, existujú však aj tzv. bezdušové pneumatiky. Pneumatiky sa vyrábajú najčastejšie z vulkanizovanej gumy. Pneumatika má niekoľko častí. Základnou časťou je vždy kostra, ktorá má svoje textilné alebo oceľové vlákna upevnené k oceľovým drôtom, ktoré sa nachádzajú v pätke pneumatiky. Hlavnou úlohou kostry je držať nosnosť a tvar pneumatiky. Nasledujúcou časťou je pätka. Pätka slúži na prenos všetkých síl medzi pneumatikou a ráfikom, takisto slúži aj na udržanie konkrétnej pneumatiky v ráfiku a na utesnenie. Po obvode pätky býva obvykle zakotvený jeden alebo viac oceľových drôtov. Vrchná časť pneumatiky sa nazýva behúň, na svojom povrchu má vzor, ktorý sa nazýva dezén. Na túto vrchnú časť sa viažu boky, ktoré zaručujú potrebnú tuhosť a chránia pneumatiku nárazom zo strany. Nízkoprofilové pneumatiky majú na boku zosilnenú časť, ktorá nadväzuje na pätku. Táto časť chráni pätku, a takisto chráni ráfik pred poškodením. Pri ďalšom type pneumatík, tzv. radiálnych pneumatík sa nachádza medzi behúňom a kostrou tzv. nárazník, ktorý tvoria textilné alebo oceľové vlákna, ktoré slúžia na spevnenie kostry. Vo väčšine prípadov sú používané práve pneumatiky radiálnej konštrukcie. Tieto pneumatiky majú uloženú kostru kolmo ku stredovej osi pneumatiky. Nad kostrou sa nachádza nárazník, ktorý má šikmo uložené vlákna. U starších typov vozidiel sa používajú tzv. diagonálne plášte, tie majú kostru uloženú šikmo a nemajú nárazník. Je teda zrejmé, že výroba pneumatík je komplikovaný proces. Kupovať lacné pneumatiky sa jednoducho nevyplatí.

Najpredávanejšie pneu

Menu

Partneri

    Predaj áut- online sprievodca pri kúpe nového automobilu.