Ako sa pneumatiky označujú?

Pneumatika

Charakteristické údaje o pneumatike môžeme získať pomocou údajov na boku plášťa :

  • priemer pneumatiky v mieste, kde sa nachádza dosadacia plocha pätky k ráfiku ( určujeme v palcoch)
  • menovitá šírka pneumatiky ( meria sa v milimetroch ) , u diagonálnych gúm v palcoch
  • profilové číslo, ktoré sa udáva v % . Toto číslo slúži na udávanie pomeru medzi menovitou šírkou gumy a výškou jej profilu
  • index rýchlosti ( tzv. SI ), označuje sa veľkým písmenom, napr. P
  • nosnosť pneumatiky ( tzv. LI ) , udáva sa dvojmiestnym číselným kódom, napr. 79

  • Ďalšie informácie

  • obchodný názov výrobcu a typu ( napr. Continental )
  • označenie konštrukcie ( napr. Nordicca )
  • homologizačné značky a dátum výroby
  • značka TWI, označuje miesta, ktoré sa nachádzajú po obvode pneumatiky, kde sú v dezéne umiestnené indikátory opotrebovania ( výstupky s výškou cca 1,6 mm )

  • 170 – menovitá šírka v mm
  • 75 – profilové číslo, hovorí že výška boku pneumatiky je 70 % jej menovitej šírky
  • R-14 – priemer dosadacej plochy pneumatiky v palcoch
  • 79 – nosnosť pneumatiky ( 79=437 kg)
  • T – index rýchlosti ( T = max.rýchlosť do 190 km/h )

  • Ako sa starať o pneumatiky ?

    Je doporučené na autá "obúvať“ iba pneumatiky vo veľkostiach doporučených výrobcom vozidla. Pri nedodržaní doporučenej veľkosti hrozia zhoršené podmienky na jazdu automobilom. Počas takejto jazdy sa pneumatika rýchlejšie opotrebuje, a takisto je vyššia spotreba pohonných hmôt. Takisto je potrebné dbať na to, aby pri montáži a demontáži pneumatík neboli prekročené tlakové limity počas fúkania, pretože to môže spôsobiť poškodenie pneumatiky. Treba pravidelne kontrolovať tlak v pneumatikách, odporúča sa to robiť každých 14 dní.

    Akostné triedy pneumatík :

    Klasifikácia priľnavosti vyjadruje schopnosť pneumatiky zastaviť na mokrej ceste. Stanovuje sa meraním pri skúške bŕzd ,,v priamom smere.“ Žiadnym spôsobom nehodnotí spôsob zatáčania. A – najlepšia, B – priemerná, C - dostatočná Pneumatiky osobných automobilov sa obvykle klasifikujú na základe troch faktorov : adhézie, odolnosti voči teplote a rýchlosti opotrebovania behúňa. Jednotná klasifikácia akosti pneumatík (UTQG) – pneumatiky sa klasifikujú podľa troch vyššie uvedených faktorov.

    Opotrebovanie dezénu :

    Táto klasifikácia je meradlom rýchlosti opotrebovania pneumatiky v kontrolovaných testovacích podmienkach. Za referenčný štandard je považovaná hodnota 100.

    Teplotná odolnosť :

    Teplotná klasifikácia vyjadruje odolnosť pneumatiky voči vyvíjanému teplu. A – najlepšia, B – priemerná, C – dostatočná.

    Menu

    Partneri